Дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу
1. Коротка довідка
Критерій | Характеристика |
Нормативно-правові акти, які визначають створення, збір, зберігання, використання й поширення даних | Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III, Постанова КМУ «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» від 03.12.2008 № 1081, Постанова КМУ «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» від 18.02.1997 № 176, нормативно-правові акти органів місцевого самоврядування |
Інформація, що створюється, збирається, зберігається й поширюється | Дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу фіксуються в системах GPS-моніторингу. |
Способи оновлення | GPS-моніторинг розміщення громадського транспорту в режимі реального часу |
Частота оновлення інформації | У режимі реального часу (більш як один раз на день) |
Тип даних | Структуровані |
Формати файлів | GTFS Realtime PROTO або аналоги, допустимі інші формати структурованих даних (JSON, XML) |
2. Огляд нормативно-правової бази
Відповідно до статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчі органи місцевих рад затверджують маршрути і графіки руху, правила користування міським пасажирським транспортом незалежно від форм власності. Відповідно до Постанови КМУ від 03.12.2008 № 1081, наявність GPS-моніторингу може бути включена як додатковий критерій відбору перевізників під час конкурсів з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.
Питання використання систем GPS-моніторингу комунального транспорту слабко врегульовані в українському законодавстві. Органи місцевого самоврядування приймають внутрішні нормативно-правові акти, наприклад: Рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 09.10.2014 № 509, Рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 06.09.2017 № 608.
3. Підготовка даних та структура набору
Набір даних рекомендовано оприлюднювати через API (інтерфейс прикладного програмування) систем GPS-моніторингу відповідно до стандарту GTFS Realtime або його аналогів. Допустимим є використання інших форматів структурованих даних, наприклад, JSON або XML. При цьому розпорядники мають забезпечити наявність атрибутів набору, що перелічені нижче.
Ресурсом набору є посилання (кінцева точка API) на файл, що містить дані про місцезнаходження громадського транспорту в даний момент часу. У випадку стандарту GTFS Realtime використовуються файли у форматі PROTO. GTFS наразі підтримує такі типи даних:
- оновлення поїздок (trip updates) — затримки, скасування, зміна маршрутів;
- службові сповіщення (service alerts) — зупинки руху, непередбачені події, що впливають на рух;
- позиції транспортних засобів (vehicle positions) — інформація про транспортні засоби, у тому числі місцеположення та рівень заторів.
Графік руху та інша довідкова інформація подається у форматі TXT відповідно до стандарту GTFS Static.
Набір даних має містити вичерпний перелік транспортних засобів, що перебувають на маршрутах у відповідний момент часу. По кожному транспортному засобу необхідно забезпечити наявність таких атрибутів:
- унікальний ідентифікатор транспортного засобу в системі;
- ідентифікатор та назва маршруту, на якому перебуває транспортний засіб;
- тип транспорту на маршруті;
- поточні географічні координати місцезнаходження транспортного засобу;
- дата і час заміру даних (мітка часу);
- номерний знак;
- бортовий номер (за наявності);
- моментальна швидкість руху.
Крім цього, до набору обов'язково необхідно включати атрибути щодо азимута руху, наявності низької підлоги, кондиціонера, Wi-Fi, пристосувань для перевезення велосипедів тощо. Періодичність оновлення набору має відповідати таким вимогам:
- максимальна частота (частіше оновлення не є доцільним) — кожні 5 секунд;
- достатня частота — кожні 10−20 с.;
- мінімальна частота (рідше оновлення не допускається) — кожні 30 с.
Не допускаються оприлюднення посилання на графічний інтерфейс веб-сервісів (наприклад, інтерактивні мапи руху громадського транспорту); оприлюднення зведених (агрегованих) даних про рух транспорту (наприклад, загального кілометражу або часу руху).
Для того, щоб орган місцевого самоврядування мав доступ до даних систем диспетчерського управління, у договорах із постачальниками необхідно передбачити такі пункти:
- усі майнові, інтелектуальні та будь-які інші права на будь-які дані, що надходять, генеруються, видаються автоматизованою системою диспетчерського управління (АСДУ), встановленою для диспетчеризації руху громадського, комунального транспорту, належать місцевій громаді;
- постачальник послуг із диспетчеризації зобов’язаний надавати органу місцевого самоврядування іншу інформацію, необхідну для реалізації владних повноважень у сфері громадського транспорту, надання та контролю послуг з пасажирських перевезень, комунальних послуг (OpenUp, 2018).
4. Оформлення паспортів наборів та ресурсів
Зверніть увагу! Назва набору має відповідати Переліку, затвердженому Постановою КМУ № 835 (зі змінами). Також вона може включати назву розпорядника або населеного пункту, з яким пов'язані дані. Це полегшує пошук набору в пошукових системах.
Таблиця 1 — Приклад паспорта набору даних на data.gov.ua
Назва поля | Приклад заповнення |
Назва набору | Дані про місцезнаходження громадського транспорту міста Львова в режимі реального часу |
Відомості про мову інформації, яка міститься у наборі | Українська |
Частота оновлення | Більш як один раз на день |
Опис | Набір містить кінцеві точки API (інтерфейсу прикладного програмування) системи GPS-моніторингу громадського транспорту міста Львова: static, vehicle_position, trip_updates, service_alerts. |
Підстава та призначення збору інформації | Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III, Постанова КМУ «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» від 03.12.2008 № 1081 |
Ключові слова | місцезнаходження, реальний час, транспорт, перевізники, автобус, тролейбус, трамвай, маршрут, відбуття, графік, прибуття, час, GTFS, громадський транспорт, графік руху |
Відповідальна особа | Симоненко Олена Петрівна |
Адреса електронної пошти відповідальної особи | o.symonenko@example.gov.ua |
Таблиця 2 — Приклад паспорта ресурсу static
Назва поля | Приклад заповнення |
Посилання | http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/static.zip |
Назва ресурсу | static |
Опис | Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про схеми маршрутів громадського транспорту, розташування зупинок, ціни на проїзд, довідника перевізників та іншої інформації у форматі GTFS Static (https://developers.google.com/transit/gtfs/). |
Формат | API |
Таблиця 3 — Приклад паспорта ресурсу vehicle_position
Назва поля | Приклад заповнення |
Посилання | http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/vehicle_position |
Назва ресурсу | vehicle_position |
Опис | Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про розміщення транспортних засобів у режимі реального часу у форматі GTFS Realtime (https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/guides/vehicle-positions). |
Формат | API |
Таблиця 4 — Приклад паспорта ресурсу trip_updates
Назва поля | Приклад заповнення |
Посилання | http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/trip_updates |
Назва ресурсу | trip_updates |
Опис | Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про затримки, скасування, зміну маршрутів у форматі GTFS Realtime (https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/guides/trip-updates). |
Формат | API |
Таблиця 5 — Приклад паспорта ресурсу service_alerts
Назва поля | Приклад заповнення |
Посилання | http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/service_alerts |
Назва ресурсу | service_alerts |
Опис | Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про зупинки руху, непередбачені події, що впливають на рух, у форматі GTFS Realtime (https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/guides/service-alerts). |
Формат | API |