Дані про місцезнаходження міського електричного та пасажирського автомобільного транспорту в режимі реального часу, у тому числі короткострокові зміни в русі транспорту та час прибуття транспорту на зупинки в режимі реального часу
1. Коротка довідка
Критерій | Характеристика |
Нормативно-правові акти, які визначають створення, збір, зберігання, використання й поширення даних | Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні”, Закон України “Про автомобільний транспорт”, постанова Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 “Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування” (Офіційний вісник України, 2008 р., № 96, ст. 3173), постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176 “Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту” (Офіційний вісник України, 1997 р., № 8), нормативно-правові акти органів місцевого самоврядування |
Інформація, що створюється, збирається, зберігається й поширюється | Дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу фіксуються в системах GPS-моніторингу |
Способи оновлення | GPS-моніторинг розміщення громадського транспорту в режимі реального часу |
Частота оновлення інформації | Більш як один раз на день |
Тип даних | Структуровані дані |
Формати файлів | GeoJSON, CSV, XML, JSON |
2. Підготовка даних та структура набору
Набір даних рекомендовано оприлюднювати через API (інтерфейс прикладного програмування) систем GPS-моніторингу відповідно до стандарту GTFS Realtime або його аналогів. Допустимим є використання інших форматів структурованих даних, наприклад, JSON або XML. При цьому розпорядники мають забезпечити наявність атрибутів набору, що перелічені нижче.
Ресурсом набору є посилання (кінцева точка API) на файл, що містить дані про місцезнаходження громадського транспорту в даний момент часу. У випадку стандарту GTFS Realtime використовуються файли у форматі PROTO. GTFS наразі підтримує такі типи даних:
оновлення поїздок (trip updates) — затримки, скасування, зміна маршрутів;
службові сповіщення (service alerts) — зупинки руху, непередбачені події, що впливають на рух;
позиції транспортних засобів (vehicle positions) — інформація про транспортні засоби, у тому числі місцеположення та рівень заторів.
Графік руху та інша довідкова інформація подається у форматі TXT або CSV відповідно до стандарту GTFS Static.
Набір даних має містити вичерпний перелік транспортних засобів, що перебувають на маршрутах у відповідний момент часу. По кожному транспортному засобу необхідно забезпечити наявність таких атрибутів:
унікальний ідентифікатор транспортного засобу в системі;
ідентифікатор та назва маршруту, на якому перебуває транспортний засіб;
тип транспорту на маршруті;
поточні географічні координати місцезнаходження транспортного засобу;
дата і час заміру даних (мітка часу);
номерний знак;
бортовий номер (за наявності);
моментальна швидкість руху.
Крім цього, до набору обов'язково необхідно включати атрибути щодо азимута руху, наявності низької підлоги, кондиціонера, Wi-Fi, пристосувань для перевезення велосипедів тощо. Періодичність оновлення набору має відповідати таким вимогам:
максимальна частота (частіше оновлення не є доцільним) — кожні 5 секунд;
достатня частота — кожні 10−20 с.;
мінімальна частота (рідше оновлення не допускається) — кожні 30 с.
Не допускаються оприлюднення посилання на графічний інтерфейс веб-сервісів (наприклад, інтерактивні мапи руху громадського транспорту); оприлюднення зведених (агрегованих) даних про рух транспорту (наприклад, загального кілометражу або часу руху).
Для того, щоб орган місцевого самоврядування мав доступ до даних систем диспетчерського управління, у договорах із постачальниками необхідно передбачити такі пункти:
усі майнові, інтелектуальні та будь-які інші права на будь-які дані, що надходять, генеруються, видаються автоматизованою системою диспетчерського управління (АСДУ), встановленою для диспетчеризації руху громадського, комунального транспорту, належать місцевій громаді;
постачальник послуг із диспетчеризації зобов’язаний надавати органу місцевого самоврядування іншу інформацію, необхідну для реалізації владних повноважень у сфері громадського транспорту, надання та контролю послуг з пасажирських перевезень, комунальних послуг.
Набір обов'язково має мати ресурс — vehiclePosition, який включає дані про місцеперебування одного транспортного засобу в певний момент часу.
Ресурси static, tripUpdates, serviceAlerts рекомендовано оприлюднювати відповідно до стандарту GTFS Realtime.
2.1. Дані про оновлення поїздок (ресурс vehiclePosition)
Інформація про ресурс | |
Назва ресурсу | vehiclePosition |
Що є одним записом в таблиці (рядком) | Місцеперебування одного транспортного засобу в певний момент часу |
Спосіб оновлення | Завантаження нової версії ресурсу |
Шаблон таблиці | vehiclePosition.xlsx |
Приклад таблиці | example.xlsx |
Структура (XLSX, CSV, JSON) schema.xlsx, schema.csv, schema.json |
Таблиця 1 — Структура таблиці vehiclePosition
Назва колонки (name) | Заголовок колонки (title) | Опис значень (description) | Тип даних (datatype) | Вимога заповнення (required) |
data | Місцезнаходження | Список обʼєктів, які містять інформацію про кожен транспортний засіб в режимі реального часу | Список (Array[data]) | Істина (true) |
Array[data] | ||||
trip | Рейс | Інформація про рейс | Обʼєкт (object{trip}) | Істина (true) |
vehicle | Транспортний засіб | Інформація про транспортний засіб | Обʼєкт (object{vehicle}) | Істина (true) |
position | Міцезнаходження | Інформація про місцезнаходження транспортного засобу в момент часу | Обʼєкт (object{position}) | Істина (true) |
timestamp | Позначка часу | Unix timestamp або POSIX time — кількість секунд що пройшли з опівночі 1 січня 1970 року за Всесвітнім координованим часом (UTC). Наприклад: 1633024800 | Ціле число (integer) | Істина (true) |
object{trip} | ||||
uid | Ідентифікатор рейсу | Ідентифікатор рейсу з таблиці trips (колонка tripId). Наприклад: 25 | Текст (string) | Істина (true) |
routeUid | Ідентифікатор маршруту | Ідентифікатор маршруту по якому рухається транспортний засіб. | Текст (string) | Істина (true) |
object{vehicle} | ||||
uid | Ідентифікатор транспортного засобу | Вказується ідентифікатор транспортного засобу — атрибут uid з ресурсу vehicles набору даних “Відомості про транспортні засоби, які обслуговують пасажирські автобусні, тролейбусні та трамвайні маршрути перевезення” | Текст (string) | Істина (true) |
label | Знак маршруту | Вказується знак (табличка) маршруту по якому рухається транспортний засіб. Наприклад: 10-К | Текст (string) | Істина (true) |
number | Номерний знак | Реєстраційний номерний знак транспортного засобу зазначається латинськими літерами без пробілів. Наприклад: AB1234EI | Текст (string) | Істина (true) |
object{position} | ||||
lat | Географічна широта | Географічна широта точки місцеперебування транспортного засобу. Розділювач десяткових значень — крапка. Наприклад: 50.457718. У разі відсутності вказати: null | Десятковий дріб (decimal) | Хибність (false) |
lon | Географічна довгота | Географічна довгота точки місцеперебування транспортного засобу. Розділювач десяткових значень — крапка. Наприклад: 30.487021. У разі відсутності вказати: null | Десятковий дріб (decimal) | Хибність (false) |
bearing | Курс | Курс руху транспортного засобу у градусах, за годинниковою стрілкою від півночі, тобто 0 — це північ, а 90 — схід. Розділювач десяткових значень — крапка. Наприклад: 45.5 | Десятковий дріб (decimal) | Істина (true) |
speed | Швидкість | Миттєва швидкість, виміряна транспортним засобом, у метрах за секунду. Розділювач десяткових значень — крапка. Наприклад: 8.34 | Десятковий дріб (decimal) | Істина (true) |
3. Оформлення паспортів наборів та ресурсів
Назва набору має відповідати Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 “Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 85, ст. 2850).
Приклад паспорта набору даних на data.gov.ua
Назва поля | Приклад заповнення |
Назва набору | Місцезнаходження міських електричних автомобільних транспортних засобів та таких, що здійснюють пасажирські перевезення, в режимі реального часу, у тому числі короткострокові зміни в русі транспорту та час прибуття транспорту на зупинки в режимі реального часу міста Львова |
Відомості про мову інформації, яка міститься у наборі | Українська |
Частота оновлення | Більш як один раз на день |
Опис | Набір містить кінцеві точки API (інтерфейсу прикладного програмування) системи GPS-моніторингу громадського транспорту міста Львова: static, vehiclePosition, tripUpdates, serviceAlerts |
Підстава та призначення збору інформації | Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні”, Закон України “Про автомобільний транспорт”, постанова Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 “Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування” (Офіційний вісник України, 2008 р., № 96, ст. 3173) |
Ключові слова | Місцезнаходження, транспорт, перевізники, автобус, тролейбус, трамвай, маршрут, відбуття, графік, прибуття, час, GTFS |
Відповідальна особа | Симоненко Олена Петрівна |
Адреса електронної пошти відповідальної особи | o.symonenko@example.gov.ua |
Приклад паспорта ресурсу vehiclePosition
Назва поля | Приклад заповнення |
Посилання | http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/vehicle_position |
Назва ресурсу | vehiclePosition |
Опис | Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про розміщення транспортних засобів у режимі реального часу у форматі GTFS Realtime (https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/guides/vehicle-positions) |
Формат | API |