Дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу

1. Коротка довідка

Критерій Характеристика
Нормативно-правові акти, які визначають створення, збір, зберігання, використання й поширення даних Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III, Постанова КМУ «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» від 03.12.2008 № 1081, Постанова КМУ «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» від 18.02.1997 № 176, нормативно-правові акти органів місцевого самоврядування
Інформація, що створюється, збирається, зберігається й поширюється Дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу фіксуються в системах GPS-моніторингу.
Способи оновлення GPS-моніторинг розміщення громадського транспорту в режимі реального часу
Частота оновлення інформації У режимі реального часу (більш як один раз на день)
Тип даних Структуровані
Формати файлів GTFS Realtime PROTO або аналоги, допустимі інші формати структурованих даних (JSON, XML)

2. Огляд нормативно-правової бази

Відповідно до статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчі органи місцевих рад затверджують маршрути і графіки руху, правила користування міським пасажирським транспортом незалежно від форм власності. Відповідно до Постанови КМУ від 03.12.2008 № 1081, наявність GPS-моніторингу може бути включена як додатковий критерій відбору перевізників під час конкурсів з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Питання використання систем GPS-моніторингу комунального транспорту слабко врегульовані в українському законодавстві. Органи місцевого самоврядування приймають внутрішні нормативно-правові акти, наприклад: Рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 09.10.2014 № 509, Рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 06.09.2017 № 608.

3. Підготовка даних та структура набору

Набір даних рекомендовано оприлюднювати через API (інтерфейс прикладного програмування) систем GPS-моніторингу відповідно до стандарту GTFS Realtime або його аналогів. Допустимим є використання інших форматів структурованих даних, наприклад, JSON або XML. При цьому розпорядники мають забезпечити наявність атрибутів набору, що перелічені нижче.

Ресурсом набору є посилання (кінцева точка API) на файл, що містить дані про місцезнаходження громадського транспорту в даний момент часу. У випадку стандарту GTFS Realtime використовуються файли у форматі PROTO. GTFS наразі підтримує такі типи даних:

  1. оновлення поїздок (trip updates) — затримки, скасування, зміна маршрутів;
  2. службові сповіщення (service alerts) — зупинки руху, непередбачені події, що впливають на рух;
  3. позиції транспортних засобів (vehicle positions) — інформація про транспортні засоби, у тому числі місцеположення та рівень заторів.

Графік руху та інша довідкова інформація подається у форматі TXT відповідно до стандарту GTFS Static.

Набір даних має містити вичерпний перелік транспортних засобів, що перебувають на маршрутах у відповідний момент часу. По кожному транспортному засобу необхідно забезпечити наявність таких атрибутів:

  1. унікальний ідентифікатор транспортного засобу в системі;
  2. ідентифікатор та назва маршруту, на якому перебуває транспортний засіб;
  3. тип транспорту на маршруті;
  4. поточні географічні координати місцезнаходження транспортного засобу;
  5. дата і час заміру даних (мітка часу);
  6. номерний знак;
  7. бортовий номер (за наявності);
  8. моментальна швидкість руху.

Крім цього, до набору обов'язково необхідно включати атрибути щодо азимута руху, наявності низької підлоги, кондиціонера, Wi-Fi, пристосувань для перевезення велосипедів тощо. Періодичність оновлення набору має відповідати таким вимогам:

  1. максимальна частота (частіше оновлення не є доцільним) — кожні 5 секунд;
  2. достатня частота — кожні 10−20 с.;
  3. мінімальна частота (рідше оновлення не допускається) — кожні 30 с.

Не допускаються оприлюднення посилання на графічний інтерфейс веб-сервісів (наприклад, інтерактивні мапи руху громадського транспорту); оприлюднення зведених (агрегованих) даних про рух транспорту (наприклад, загального кілометражу або часу руху).

Для того, щоб орган місцевого самоврядування мав доступ до даних систем диспетчерського управління, у договорах із постачальниками необхідно передбачити такі пункти:

  1. усі майнові, інтелектуальні та будь-які інші права на будь-які дані, що надходять, генеруються, видаються автоматизованою системою диспетчерського управління (АСДУ), встановленою для диспетчеризації руху громадського, комунального транспорту, належать місцевій громаді;
  2. постачальник послуг із диспетчеризації зобов’язаний надавати органу місцевого самоврядування іншу інформацію, необхідну для реалізації владних повноважень у сфері громадського транспорту, надання та контролю послуг з пасажирських перевезень, комунальних послуг (OpenUp, 2018).
    1. 4. Оформлення паспортів наборів та ресурсів

      Зверніть увагу! Назва набору має відповідати Переліку, затвердженому Постановою КМУ № 835 (зі змінами). Також вона може включати назву розпорядника або населеного пункту, з яким пов'язані дані. Це полегшує пошук набору в пошукових системах.

      Таблиця 1 — Приклад паспорта набору даних на data.gov.ua

      Назва поля Приклад заповнення
      Назва набору Дані про місцезнаходження громадського транспорту міста Львова в режимі реального часу
      Відомості про мову інформації, яка міститься у наборі Українська
      Частота оновлення Більш як один раз на день
      Опис Набір містить кінцеві точки API (інтерфейсу прикладного програмування) системи GPS-моніторингу громадського транспорту міста Львова: static, vehicle_position, trip_updates, service_alerts.
      Підстава та призначення збору інформації Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III, Постанова КМУ «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» від 03.12.2008 № 1081
      Ключові слова місцезнаходження, реальний час, транспорт, перевізники, автобус, тролейбус, трамвай, маршрут, відбуття, графік, прибуття, час, GTFS, громадський транспорт, графік руху
      Відповідальна особа Симоненко Олена Петрівна
      Адреса електронної пошти відповідальної особи o.symonenko@example.gov.ua

      Таблиця 2 — Приклад паспорта ресурсу static

      Назва поля Приклад заповнення
      Посилання http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/static.zip
      Назва ресурсу static
      Опис Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про схеми маршрутів громадського транспорту, розташування зупинок, ціни на проїзд, довідника перевізників та іншої інформації у форматі GTFS Static (https://developers.google.com/transit/gtfs/).
      Формат API

      Таблиця 3 — Приклад паспорта ресурсу vehicle_position

      Назва поля Приклад заповнення
      Посилання http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/vehicle_position
      Назва ресурсу vehicle_position
      Опис Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про розміщення транспортних засобів у режимі реального часу у форматі GTFS Realtime (https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/guides/vehicle-positions).
      Формат API

      Таблиця 4 — Приклад паспорта ресурсу trip_updates

      Назва поля Приклад заповнення
      Посилання http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/trip_updates
      Назва ресурсу trip_updates
      Опис Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про затримки, скасування, зміну маршрутів у форматі GTFS Realtime (https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/guides/trip-updates).
      Формат API

      Таблиця 5 — Приклад паспорта ресурсу service_alerts

      Назва поля Приклад заповнення
      Посилання http://track.ua-gis.com/gtfs/lviv/service_alerts
      Назва ресурсу service_alerts
      Опис Кінцева точка API (посилання) для отримання даних про зупинки руху, непередбачені події, що впливають на рух, у форматі GTFS Realtime (https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/guides/service-alerts).
      Формат API